HTML

Keményebb keverék

Minden, amit a Forma 1-ről gondolok. Struktúra, logika és rendszer nélkül.

Friss topikok

  • : Na, blogmotor megviccelt, szóval azt akartam mondani, hogy más csapatoknál ez a teljesítmény, amit... (2010.04.18. 20:34) Ferrari bungee jump - a kötelet odakötötte valaki, gyerekek?
  • frontember76: @v.r.a.i.k.k.i: én remek pilótának tartom, és nagyot nőtt a szememben az elmúlt években, de össz... (2010.03.30. 22:48) ausztrál rákkendroll
  • raikkicsávó: Gratulálok az írásodhoz ! Jók a meglátásaid! Az FIA olyan ismerősen működik: fejetlenség,kiskapuk... (2010.03.22. 09:22) FIA - már megint mi ez az egész?
  • tfefe: Szia Fronti! A lényeggel egyet értek. Én is azok közé tartozom, akik szerint várni kell még mit h... (2010.03.17. 17:41) Recept dögunalom ellen
  • Hugo Stiglitz: USF1 hivatalosan is bedobta a törülközőt... (lásd autosporton), gondoltam megemlítem Amúgy nagyon... (2010.03.02. 23:02) Új csapatok - ez valami vicc?

2009.09.28. 10:32 frontember76

Hibalista a Ferrarinál

Annyira idegesít, amit az olaszok csinálnak, hogy gondoltam, megpróbálok összeírni egy listát azokról az érthetetlen baromságokról, amik akkora hibák, hogy már a laikus néző is kiböki a tévé előtt, nemhogy a szakmabeliek, riválisok a paddock többi részében. Nem azért zavar, mert különösképpen ellendrukker lennék, hiszen a pilóta-preferenciám ellenére szeretek objektív megvilágításokat adni a dolgoknak, azaz kicsit összefüggéseiben látni, mi miért történik, kutatni az okokat.

Első és döbbenetes kérdésem a helyettesítő pilóta kérdése. Szörnyű, ami Massával történt, és tisztességes szurkoló egy emberként bízik a visszatérésében. De mit művel a Ferrari a pótlás kérdésében? Hogy van az, hogy újonc Kubica és Vettel beugróként azonnal felmutatott eredményt a csapatában? Hogy van az, hogy Liuzzi ugyanolyan tesztmentes évben bombaformát mutatott Monzában Fisico helyén, és csak a pech és a műszaki hiba miatt nem lett hőssé? Hogy van az, hogy még a 4 éves Alguersuari is legyőzte beugró újoncként a Ferrari beugró újoncát úgy, hogy a Toro semmire sem volt jó, a Ferrari meg dobogós kocsi volt? Hogy van az, hogy még Grosjean is látványosabban kapaszkodik, mint a Ferrari beugrói? Mióta lettünk mi ahhoz hozzászoktatva, hogy a Ferrari iszonyatos szívását, annak látványát elfogadjuk? Mióta keresünk kifogásokat arra, hogy a széria legsikeresebb csapata miért nem tudta 2 hónap és 4 futam alatt  megoldani, hogy a 2. kocsi esetleg pontszerző legyen? 4 futam, amelyikből az első 1 hónappal Massa balesete után történt.... Azért ne kelljen már egy Ferraritól ezt elfogadni, erről miért nem nyilatkozik senki? Én értem, hogy nincs teszt, hogy Badoer, meg Fisico, meg KERS-t megszokni, meg Valenciát nem ismerteLuca, meg Monzában izgult Fisico, de mi van velünk, hogy szinte észre sem vesszük ezt az egészet? Dehát ez döbbenetes, nem?

Mi van a versenypilóták helyzetével? Oké, Kimit elzavarták, mert Massa házon belüli lobbija erősebb. Oké, szerződtették Alonsot, aki a Santander szerződés része, és bizony remek választás. És ezután? Ez most egy hosszútávú koncepció része, vagy megint egy kapkodós, amolyan "mostani-ferraris" döntés. Tavaly még 5 éves szerződést kínáltak Kiminek. Azóta úgy tűnik, Massára építenek hosszútávon (teljes joggal, megszolgálta a kis brazil). Akkor most Alonsonak mi a szerepe? Tudja kezelni a két markáns, temperamentumos délit a Ferrari? Ki tudja őket szolgálni emberileg, technikailag, taktikailag? Kimi-Massa 3 éve alapján jogos a kérdés, és vakarhatják a fejüket, mert nem egyértelmű a válasz.

2010 elejétől hatalmas nyomás lesz a Scuderián. Először is az idei évért cserébe jövőre ütőképes kocsit kell készíteni. Odadobták az idei évet, hát elvárható tőlük. És ők nem a BMW, akitől a tavalyi feladott év után a rendszeres dobogó, néhány futamgyőzelemmel szép teljesítmény lett volna. Ha jövőre az első 6 versenyen nem lesz 6 Ferrari dobogó legalább 2 győzelemmel, az már kudarc. Sajnálom, a léc nekik a legmagasabban van. És ez a csapatvezetés elviseli ezt? Meg tudja oldani? A boxkiállások mitől javulnak meg, az SC és esőtaktikák? A gumiválasztás, a verseny közbeni hirtelen taktika-váltások? Baromi nehéz lesz.

Amit nem értek, és nem látok, az az, hogy a Ferrari koncepciózusan építkezne. Hogy a hibás részek kijavítása folyamatban lenne. Nem látom, hogy taktikai értelemben a Ferrari vissza akarna térni az irányító középpályás posztra, ahol Brawn és Todt tartotta. Minden versenyen a Ferrari taktikáját figyelte mindenki, mindenki hozzájuk képest akart trükköt, cselt csinálni, mert ők egészen biztosan jót húztak. Manapság ez a csapat a Brawn, aki állandóan jól jön ki mindenféle változásból. Behozzák a kocsikat pontszerzőre (szinte mindig) akkor is, ha váltócsere volt, ha odacsapta a csávó a kocsit időmérőn, ha kiesett q2-ben, ha akármi esély van erre. A Ferrari meg nézi, hogy bejön a Safety Car, rátankolnak az amúgy is agyontankolt kocsijára Raikkönennek, aztán nézik, hogy sehová sem kerül előbbre. Egyszerűen nem érti az ember, hogy miért nem reagálnak, miért nem akarnak lépéselőnybe kerülni. Ha ezeket ki akarnák javítani, akkor most "gyakorolhatnának", amikor már semmi tétje nincs a dolognak. De ehelyett sima, unalmas, várható, kiszámítható a Ferrari. Le is nyomják egyre többen. Már taktikailag biztosan. Azért ne fogadjuk el "jó" eredménynek Ferrari szempontból, hogy a mezőny végére parancsolt Nico Rosberg úgy tudott taktikát váltani, hogy közvetlenül Kimi mögött, és kettővel Fisico előtt ért célba...

Azért vegyük észre, hogy Monzában Sutil "parkolási" hibája kellett a boxban ahhoz, hogy Kimi előtte maradhasson. Hogy az év eleji gumitaktikákrók, boxkiállásokról, technikai zűrzavarokról ne is beszéljünk. Jövőre nem lesz ilyen kegyes a sors. Jövőre nem egy kivételesn gyenge évről fog beszélni a sajtó, ha fele ennyi hibát lát. Jövőre elmélyült és tartós válságról fog beszélni a sajtó, ha pontszerző helyekért kell küzdeni a Ferrarinak. És valószínűleg igaza is lesz. Egy rémes évkezdés mindenkivel előfordulhat (idén elő is fordult). De olyan teljes szezon, ahol a Ferrari soha, sehol nem a legerősebb autó, de a legerősebb 3-ba is csak jóindulattal fér be, olyan év nem lehet még egy. Ezt is nagyon nehezen nyeli le a tifosik tábora.

Utoljára az aranycsapat kivonulásakor volt ilyen éles helyzetben a csapat. Most elküldik Raikkönent. A 2 meglévő pilóta közül az egyiknek beilleszkedni kell hamar, a másiknak felépülni kell hamar. A csapat hihetetlen fejlesztési hátrányt kell ledolgozzon, és hatalmas előnnyé faragjon. Csapathibákat, taktikai gondokat kell kiküszöböljön. Mindehhez egy összeért, egységes és remekül fejlődő Red Bullt kell legyőzni. Mindehhez egy összeért, egységes, és zseniális Brawn-t kell legyőzni. Mindehhez egy felzárkózott, egységes, és önbizalommal teli McLarent kell legyőzni. A Red Bullt zseni tervezi, 2 nagyon éhes pilóta vezeti. A Brawnt zseni vezeti,1 világbajnok, és egy nagyon éhes Rosberg vezeti. A McLarent szintén nem buta emberek irányítják, és 2 világbajnok vezeti. Egyiket jobban ismeri a McLaren, mint a másikat.

Hú de nehéz lesz ez, Stefano. Életed kihívása lesz. Ha megoldod, a nagyok közé emelkedsz, és méltó utódként beszélünk majd rólad. Ha nem oldod meg, nem lesz még egy sansz.

8 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://kemenyebbkeverek.blog.hu/api/trackback/id/tr331412318

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hombre B 2009.09.28. 15:45:53

Érdekes amit írsz, csak van egy-két észre vételem.
A helyettes pilóta kérdésben Badoer tényleg nem volt a legjobb megoldás, de bárkit hoztak volna, úgy se tudta volna az produkálni, mint Kimi v Massa tette volna. Így sztem vagy az kellett volna, h a bárki csak teszteljen, v egy fiatal tehetséget alkalmazni. De előbbi v utóbbi is lett volna megoldás, nem sok pontot jelentett volna a csapatnak (Grosjean, Alguersuari, Liuzzi sem hozz pontokat (FI szépen visszaesett)). Ja és kb. uan így alakult volna bármely más csapatnál is.

A másik a csapat taktika és Dominicali munkája, vannak hibái de abból már tanult sztem és nem követi el még1x ugyanazt. A megbízhatósággal meg az idei év 2. felében nem nagyon volt gond, és ha hihetünk a motor táblázatnak, akkor a Ferrari használta fel a legkevesebbet eddig. A jövő évi pilóta párost meg, h kezeli a csapat az tényleg kérdéses, de ez ugyanúgy igaz a McLaren is. Én még mindig azt mondom, h két top pilótát nem lehet ugyanúgy kiszolgálni.

Aranykor: Persze a legjobb akkor volt a Ferrari-nak amikor Schumi – Brawn – Todt triumvirátus volt, de a lényeg a VOLT-on van. Nem lehet mindig a múlttal jönni, kb. mint nálunk amikor mindig felhozzák, h bezzeg az ARANYCSAPAT így meg úgy… Át kell adni a helyet a fiataloknak, h ők is bizonyíthassanak. Persze az elején lesznek hibáik, de beletanulnak és még túl is szárnyalhatják az elődöt.

+ én még szkeptikus vagyok abban, h a Red Bull és a Brawn jó lesz jövőre. A Red Bull-nál tényleg ott van Newey és két jó pilóta, de ha az idei évet nézzed, akkor bukták a VB-t: motorhiba, fék, + Horner nem ér fel egy Brawn-nal. Aztán a Brawn: ott tényleg jó a csapatvezetés + a motor a Merci részéről. De még mindig nincs szponzor + az év elejei teljesítmény után mindenki azt mondta, h 2004 ismétlődik majd, nem így lett. Több futamon szenvedett a csapat és csak a szerencsének köszönhetik, h nem lett szorosabb a vége + az idei év jó teljesítményéhez nagyon kellett a 2008-ban a Honda által elköltött 350 millió. A McLaren sztem is jó lesz jövőre, de Whitmarsh-ról még nem tudjuk, h hogyan fog nyomás alatt teljesíteni (amikor a csapat a VB-ért harcol) és persze, h mit kezd majd Kimi-vel és Hamilton-nal.

Formulafan 2009.09.28. 20:02:35

Nagyon jó cikk, egyetértek veled. Szerintem is sok fog múlni Domenicalin, a jövő év mindent eldöntő lesz, mert jövőre minden adott lesz a sikerhez, úgyhogy nem lehet kifogása, nincs kibúvó.
Viszont Domenicali az utóbbi években bizonyította, hogy amit csapatvezetőként el lehet rontani, azt el is rontja. Legyen szó csapatstruktúráról (lásd: Luca Baldisserri kinevezése, bár ezt később kijavították azzal, hogy Chris Dyer-t tették a helyére), vagy taktikáról, stratégiáról, (vagy a boxlámpáról, ami az évtized legidiótább és leghaszontalanabb ötlete volt, pontok tucatjait bukták el rajta) most az utóbbi időben a "HR"-ről, vagyis a pilóták menedzseléséről, szerződtetéséről. Gondolom ezt az utóbbit nem kell részleteznem...

Más. Deja vu-m van a Raikkonen-Alonso csere kapcsán. Méghozzá ugyanúgy Mclaren-Ferrari viszonylatban, természetesen a 2007-es évre gondolok.
Alonso 2007-ben ugyanúgy Raikkonen helyére igazolt, mint most. Ahhoz a Mclarenhez, amelyik az előző évben (2006) gyenge volt, megbízhatatlan, és akkor is Raikkonen vitte a hátán a csapatot (igaz, győzelem nélkül, de Monacoban meglehetett volna, ha nem romlik el az autó). Raikkonen abban az évben megszerezte az egyéni 5. helyet, és a konstruktőri 3. helyet. Ha minden jól megy (menne), akkor ez idén is meglehet. Bár a Ferrari részéről ehhez semmilyen támogatást nem kap, mivel már hónapok óta nem fejlesztik az idei autót.
2006-ban a Mclaren is ritka gyenge volt, ezért el is dobták azt az évet és a jövő évi autóra koncentráltak, és emellé Raikkonen helyére leigazolták Fernando Alonsót.
Vitatkozhatnánk, hogy melyik volt előbb, a tyúk vagy a tojás, illetve Raikkonen ment előbb a Ferrarihoz, vagy Alonso a Mclarenhez, de gyakorlatilag nincs jelentősége.
A lényeg, hogy 2007-re az előző évi gyengélkedés után egy nagyon erős Mclarenbe ült Alonso Raikkonent váltva. Most, 2010-ben Alonso ugyanúgy Raikkonen helyére érkezik egy olyan Ferrarihoz, amelyik igencsak gyenge évet zárt előtte, és emiatt teljes erőbedobással a következőre fókuszált.
Lehet, hogy a történelem ismétli önmagát?
Azt a "csatát" Raikkonen nyerte, 1 ponttal Alonso (és volt csapat előtt). A körülményeken vitatkozhatunk, de a legtöbb futamgyőzlem, és a világbajnoki cím magáért beszél.
Remélem 2010-ben is hasonló eredményt ér el (régi) új csapatával, mint 2007-ben az ősi rivális ellen. :)

barb007_ 2009.09.28. 23:23:40

Nagyon jó kis összegzés. Néhány személyes gondolatom lenne hozzá.
2007 vége óta folyamatosan kiábrándultam ebből az egészből. Nem csak a Ferrari miatt. Hamilton tavalyi vb címe olyan volt, amelyet valójában ő érdemelt meg - és maximálisan megérdemelte - de nekem valahogy az egész világbajnoki futamsorozat olyanná lett, ahonnan hiányzik mindenféle régi "hűha". Emlékszünk még, régen milyen technikai bravúrokat hajtottak végre ezek a srácok a boxban és az autóban is? Ennek a forma1-nek a Brawn - Todt éra végével vége. Nem arra akarok célozni, hogy a Ferrari akkori formája határozta meg a f1-et, hanem arra, hogy kb. ezzel egy időszakra esik az, hogy valahogy mindenki "átlagos" lett. Mármint a boxban. Elment Ron, most elment Flavio, elment számos zseniális mérnök, pilóta, átszerződtek, botrányokat okoztak, perekre járkáltak, vádaskodtak, összefogtak, maradtak, de egy valami hatalmas kárát látta ennek az egésznek. A Forma1. És a Ferrari gyengélkedése miért van? Mert ők már nem legenda - ezt nekem különösen szar érzés leírni - hanem egy átlagosba süllyedt csapat, kulcsemberek és következetes döntések nélkül. De ez igaz bármelyik másik csapatra is. Hol van már az a McLaren, amelyet valóban nem szerettem soha, de a legnagyobb és legtiszteltebb ellenfeleink voltak? Valahol ott "haltak" meg, ahol a kémbotrány elkezdődött. Hol van a 2003-as, a '99-es harc, hogy kettőt említsek csak a sok közül? Hol van a 2004-es Honda? Hol van Kubica? Hol vannak azok a felkiáltások a tv előtt, hogy "bazmeeeg, meg merik próbálni és bejön, nemhiszemeeeeeeeeeeeeel"? Higgyétek el, a lehető legkisebb rosszindulattal mondom, hogy a mostani mclaren fényévekre van attól, amit igazán tudtam "szídni" a tv előtt és a formulán. Nem látom benne az átütő erőt, azt, ami félelmet okoz, ami miatt nem tudok elaludni egy-egy futam előtt ... És a Ferrarival ugyanez a helyzet. Végignéztem a szívemnek kedves csapat olyan mértékű változását és széthullását, melyet Michael Schumacherék annak idején olyan gondosan építettek fel. Nekik majd' 4 évig tartott. Domenicaliéknak sokkal kevesebb időre volt szükségük ahhoz, hogy szétrombolják. Emlékeztek még a 2006-os év végén Schumacher műszaki hibájára? Előtte hány futamon keresztül nem történt ilyen? Most hány futamon nem történik valami? Hová veszett el a tudás?
Nem tudom.
Az minden esetre biztos, hogy ha Kiminek jobb lesz a McLarenben, mennie kell. Nekem már az is hatalmas öröm, hogy az első vb címét mégis ezzel a csapattal érte el. Ez pedig őt, mint pilótát örökre beírta oda, ahová számomra Michael, Ross, Jean, Adrian, Ron, Flavio, Fernando és Mika is tartozik.
Másik oldalról annyira szeretném, ha Alonso érkezése új motivációt jelentene és sikerülne egy Kimi - Alonso párharcot végigüvölteni a következő évben ...
Annyira szeretnék mclaren-ferrari harcot, tisztességeset, amolyan 2000-hez hasonlót, ahol győz a jobbik és a másik pilótáért megszakad a szívem. Szeretnék a mclarenesekkel együtt szurkolni jövőre.

frontember76 · http://kemenyebbkeverek.blog.hu/ 2009.09.29. 10:49:11

@barb007_: hát életem, téged tanítani kellene a Ferrari-szurkolótáborban.

Ha csak mindenki fele ennyire tisztességes, és kulturált lenne a véleménye megfogalmazásában, már hatalmas eredmény lenne...

respect. és együtt üvöltünk jövőre haboskakaós rákkendrollos dolgokat!! :D

anett9 2009.09.29. 11:23:54

Egyértelmű, hogy fogunk! :)

Dave985 · http://siparadicsom.reblog.hu/ 2009.09.29. 11:27:58

Most csalódtam benned front, azt hittem, egy kicsit keményebben lerántod a vizes lepedőt a Ferrariról.:P
De azért ez is elég meggyőző. Bízzunk benne, hogy igazak az értesülések, klappolni fog minden, és jövőre együtt szurkolhatunk, legalább Kimiért.:)
Adja az ég, hogy pénteken legyen a nagy bejelentés, akkor frissiben mehetek ünnepelni!:DD

_____________________
Futamértékelőmhöz is várok mindenkit szerettel. Mottó: szar futamról csak szart lehet írni! (reklámembernek ne hívjatok:))

dave985.blogzona.hu/archives/2009/09/29/Nemetek_betlije_Button_a_vb-cim_kapujaban/

Simmer 2009.10.01. 02:00:15

@Formulafan: Nem tudtam mi ez a furcsa érzés itt a tarkóm körül, de amikor a deja vu -t említetted rögtön leesett:)
2007-ben a tyúk volt előbb, tehát Kimi ment a Ferrarihoz, mivel akkor Sumi nyugdíjazása indította be többnyire a pilóta piacot, és ez az esemény húzta magával a többit. Kimi mindig nagyon lojális volt a Mekivel, még akkor is amikor szinte minden futamon elfüstölt valami (emlékeztek az egyik futamon asszem dobogós helyről 6 körrel a cél előtt kihívták kormányt cserélni? az nálam mindent üt). Jóval előtte szólt Norbertnek, hogy menni szeretne, meg ha jól emlékszem a szerződése is lejárt. Volt idő a helyettesítésére, Alonso meg egyébként is képben volt. Gondolom elég békésen válhattak el ha most szívesen visszavárják. Feltételezem, hogy Alonso ide már nem fogja követni. Nagyon leesne az állam ha mégis:).

Az eredeti témához hozzászólni elég nehéz, mert tök jól és kimerítően le lett írva. Valóban utoljára ennyire szenvedni csak Sumi előtt láttuk őket, bár Senna és Prost, akkor is gondoskodott látnivalóról. És az említett triumvirátus ezt a csapatot úgy összekapta, hogy nem hogycsak műszaki gondjuk nem volt, de emlékeztek, hogy hányszor nyertek futamot a boxban? A ferraris szerelők munkája volt az etalon. És tényleg gyorsan széthullottak. Kiminek a VB-t is csak Alonso-Hamilton nyerte meg. Massát pedig komolyból megcumiztatták, szerencsétlen alig győzött pedálozni. Időnként amikor nyilatkozott látszott az arcán a "most meg miért" felirat. Sajnáltam szegényt, megérdemelte volna. Van egy olyan érzésem, hogy a versenyszabályok megtárgyalásánál sem rendelkezik már a Ferrari akkora erővel mint Ross Brawn idejében. Bár ez még lehet jó is (a többiek szempontjából).

donpapa82 2009.10.04. 09:20:07

Bravó Kimi!Emelt fővel kell távozni!
süti beállítások módosítása