HTML

Keményebb keverék

Minden, amit a Forma 1-ről gondolok. Struktúra, logika és rendszer nélkül.

Friss topikok

  • : Na, blogmotor megviccelt, szóval azt akartam mondani, hogy más csapatoknál ez a teljesítmény, amit... (2010.04.18. 20:34) Ferrari bungee jump - a kötelet odakötötte valaki, gyerekek?
  • frontember76: @v.r.a.i.k.k.i: én remek pilótának tartom, és nagyot nőtt a szememben az elmúlt években, de össz... (2010.03.30. 22:48) ausztrál rákkendroll
  • raikkicsávó: Gratulálok az írásodhoz ! Jók a meglátásaid! Az FIA olyan ismerősen működik: fejetlenség,kiskapuk... (2010.03.22. 09:22) FIA - már megint mi ez az egész?
  • tfefe: Szia Fronti! A lényeggel egyet értek. Én is azok közé tartozom, akik szerint várni kell még mit h... (2010.03.17. 17:41) Recept dögunalom ellen
  • Hugo Stiglitz: USF1 hivatalosan is bedobta a törülközőt... (lásd autosporton), gondoltam megemlítem Amúgy nagyon... (2010.03.02. 23:02) Új csapatok - ez valami vicc?

2009.09.30. 20:22 frontember76

Alonso szerződésének margójára

Nos, ezzel talán meg is volnánk. Hónapok-évek óta találgatunk, reméljük, skelulálunk, félünk tőle, aggódunk, és most bejelentette a Ferrari. Ezek szerint valósággá vált a pilótapiac két legmeghatározóbb szereplőjének idei legégetőbb kérdése. De mit jelent mindez? Mit takar a száraz információ?

Ma csak Alonsot és a Ferrarit szeretném áttekinteni, mert Kimit még nem jelentették be. Fernando szerződése egy dolgot biztosan jelent - a kétszeres világbajnok több éve tartó huzavona, hullámvölgy, botrányos és tanulságos McLaren kitérő, Renault vergődés után kikötött a patinás vörösöknél, nyilvánvalóan azzal a céllal, hogy egy Schumacherhez hasonló hegemóniát építsen. Jó döntést hozott, hiszen a Ferrarinál alkalmasabb csapatot nem is kereshetett volna erre, náluk nagyobb gyakorlata a királycsinálásban, és megtartásban ebben az évtizedben senkinek sincs. Úgy hallani, Alonso a széteső-átalakuló Renault-ból máris komoly csapatot csábít magával - micsoda párhuzam, Schumacher 96-ban a Renault-előd Benettonból hozott magával olyanokat, akik végül az aranykor letéteményesei lettek...Alonso személyisége is tökéletesen alkalmas az egyeduralkodásra, a Renault-nál szerzett "szakirányú" tapasztalata és gyakorlata hasznos lesz itt is. Tökéletesen manipulatív ember, abszolút képes több száz főt motiválni, csúcsformában tartani, akár hiszterizálni a sikerért. Komoly lobbista komoly háttérrel - a Ferrarihoz több százmillió eurót pumpáló Santanderrel, szakmai, menedzsment háttérrel igen komoly alapokkal érkezik Maranelloba. Montezemolo évek óta figyelgeti, és kerülgeti - mondhatná a felületes szemlélő, minden adott ahhoz, hogy Fernando Alonso csodát csináljon az olaszoknál.

De, és mindig az a nyomorult, fránya DE. Azért Alonso helyzete sem, és a Ferrari helyzete sem ennyire egyszerű. Nem ott tartunk, mint 96-ban, hogy adott egy borzalmas csapat egy zseniális vezetővel, akinek komoly koncepciója van, akinek győztes receptje van, akinek minden eszköze megvan. Itt ennél árnyaltabb a helyzet ma, 2009 végén.

Elsőként a jelenlegi - sokat szidott  - csapatvezetés. Korábbi posztomban tárgyaltam a hibákat, soroltam a butaságokat. Vajon Alonso képes akkorát rúgni az ágaskodó ló fenekébe, hogy mondjuk kiküldjék őt gyors körre Q2 végén? Vagy hirtelen nem lesz elrontott SC taktika, ha ő lesz ott? Megjavul a boxkiállások rémes statisztikája? Megérdemelné a spanyol, hogy így legyen.

Felipe Massa. Logikus és kulturált gondolatom az lenne, hogy ki-ki megkapja a kocsiját, beállítja, tolja, ahogy bírja. Alonsonak beilleszkedni kell, Massának visszailleszkedni kell. Szezon felénél rákukkantunk a táblára, és legkésőbb Monzában már támogatott-támogató felállás van. Igenám, de Alonso nem azért várt-harcolt-bukott-küzdött 3 teljes szezont, hogy osztozzon itt a támogatott szerepen, és nem szokott hozzá, hogy ezt kell tennie. Hamilton ellen is lefagyott, amikor megtörtént, tudjuk, mi lett a vége. Itt viszont ezt már nem teheti meg, mert elfogynak az élcsapatok, ahol versenyezhet. De egészen biztosan mindent megtesz azért, hogy ne csak a pályán, hanem a cégen belül is megverje Massát. Ideje nincs, be kell illeszkedni legalább olyan gyorsan, mint a McLarennél. Képes rá, de kemény meccs lesz.

Ugyanakkor Felipe Massa meg 2006 óta vár arra, hogy végre teljes mellszélességgel odaálljon mellé a csapat, akihez hűséges volt, akinek tesztpilótája volt, akinél tüzes-hibázós középpilótából érett VB aspiránssá nőtte ki magát. Massa sorsa egy dráma tulajdonképppen - élete nagy lehetőségét a Ferrari adta, de nem adja neki ajándékba. Nincs rajta kívül élő ember, aki 5 év alatt a Schumacher-Raikkönen-Alonso névsort kapja csapattársnak. Mire gondoljon Massa? Hogy mögötte áll a csapat? A vicc az, hogy közben mögötte áll. 2008-ban beálltak mögé kőkeményen. Aztán elvették tőle a vébé címet a hungaroringen, meg szingapúrban. Vagy ő bukta el japánban és malajziában? Adjuk meg neki, a csapat sokkal többet hibázott. Egyet biztosan tudhatunk - ha Massa nem rottyantotta össze magát Raikkönentől, nem fogja Alonsotól sem. Ha 2007 elején erős volt egy Schumacher-padavan év után, akkor most bivalyerős lesz 2,5 év Raikkönen után, amikor kiderült, élesben is meg tudja verni Kimit. Elszánt lesz a baleset miatt, elszánt lesz, mert bizonyítani akar, elszánt lesz, mert már tudja, hogy képes VB-t nyerni, és el fogja várni a csapattól, hogy megtegyenek érte és neki mindent. Joggal fogja elvárni.

Képes lesz-e erre a csapat? Olyan nyomás alatt, ami alá kerülnek, legalábbis kétséges. Az egész világ csodakocsit vár tőlük az idei szégyenletes évkezdés, arcpirító csapathibák után, leállított fejlesztések után, amire sok-sok éve nem volt példa Maranelloban - mármint hogy nemhogy év végéig nincs harcban a csapat, hanem sosem volt harcban idén. Ha jövőre nem dobogóképes a kocsi, nem áll meg a csapat a rajongók előtt, az biztos.

Ilyen műszaki nyomás mellett van egy stratégia-taktika nyomás. A gumistratégiák, boxkiállások, időmérők, SC és esős helyzetek drámája 2 éve. Vagy megoldják azonnal, vagy végük lesz. Megoldódik ez attól, hogy Alonso megjött? Önmagában nem, de segíthet benne.

Pilóta-nyomás. Ezek a srácok még egy évet nem adnak ajándékba, ezek nyomni fogják a csapatot. Ki tudja őket szolgálni műszakilag, taktikailag, emberileg a csapat? Kimivel emberileg sok meló nem volt, mert nem az a típus. Alonso az ellenkezője. Massa sem az a nyugodt gyerek, ha épp elkapja az adrenalin.

Ki fogja ezt kezelni csapaton belül? A híresen és túlságosan demokratikus Domenicali? Vagy valami személyzeti főnök?

Alonso érkezése összességében az egyik legnagyobb lehetősége a Ferrarinak hosszútávú stratégia gyártására. Ugyanakkor hihetetlen nagy és hihetetlen mély gondokat kell megoldania azon nyomban. Mivel Alonso érkezése összességében az egyik legnagyobb rizikója is a csapatnak. Most vagy soha. Mindent vagy semmit. Ha most sem sikerül (ahogy 3 éve nem sikerül), akkor lesz egy másik csapat (jelentkező éppen akad a McLaren, a Brawn és a Red Bull "személyében"), amelyik megteremti a kiegyensúlyozott, tudatos, biztonságos és okos építkezést 2 élpilótával, amelyik megtalálja a rést a többieken, ahol több, jobb, gyorsabb tud lenni.

A Ferrari élete leghosszabb kudarca után élete leghosszabb sikerszériáját könyvelhette el. De az évtizednek vége. Új hősök születnek. Hogy új csapatokban is születhetnek, arra az idei év intő példája bőven elég. Vagy most megteszi a Ferrari, amit meg kell tennie a kritikus területeken, vagy a 7. hely lesz a legszebb eredmény, amit fel tud mutatni.

Csak rajtuk múlik. Alonso hatalmas gázfröccs a csapatnak, ez kétségtelen. De valakinek egyesbe kell tenni a vasat, különben csak hangos lesz a cucc.

 

5 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://kemenyebbkeverek.blog.hu/api/trackback/id/tr281419079

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

itsme88 2009.09.30. 21:28:11

Először is, örülök, hogy belekezdtél ebbe a blogba! :)
Ha végigböngésztem, igyekszem majd reagálni is rá. Azért addig is nem tudom megállni, hogy pár sort ne fűzzek hozzá az Alo to Ferrari hírhez.
Nem kétlem, hogy Alonso sok területen kiváló, de a csapatépítési készségét én még csak a következményeiből ismerem. Az pedig egy elvesztett vb a Mekinél, és egy széthullott, két éve vergődő Renault. Úgyhogy én még várok a megváltónak minősítéssel.
A csapatot egyébként szerintem a csapatvezetőnek kéne irányítani, ahogy tette azt Todt, Briatore, Dennis, és teszi azt Brawn igen kiválóan, jól válogatott kulcsemberekkel. Az, hogy egy pilóta mindenbe beleszóljon, egy jól menedzselt csapatban nem követelmény.
Massaval kapcsolatban meg nem szeretnék találgatni. Az egyetlen biztos pont az, hogy nem lesz meg az az előnye, amit a szájízének megfelelőbb autó jelent, sem a loyális, öntömjénezést , politizálást meg médiamanipulációt kerülő csapattárs.
Ettől még mindkettőjük szempontjából lehet jó is rossz is a történet vége.
De őszintén szólva engem most jobban izgat, Kimi F1es története folytatódik-e, és ha igen, hogyan.

Hombre B 2009.09.30. 21:30:09

Nagyon jó kis összefoglalás, ez eddig a legjobb (Padavan-os rész nagyon tetszik) és teljesen egyetértek (bár én remélem/bízom/hiszem, h nem lesz taktikai, csapatvezetői, pilóta, technikai gond)...

Kíváncsian várom a Kimi-s cikket is...

Simmer 2009.10.01. 00:19:46

Csatlakozom az előttem szólókhoz. Szimpatikusan és szerintem realisztikusan vázoltad a dolgot. Engem Alonso egyáltalán nem érdekel (ha nő lenne csak annyit mondanék róla, hogy egy hisztis pi**a). Nagyon jó autóversenyző lenne ha nem lenne ekkora paraszt. Kimi rajongó vagyok még a mekis évek óta, azonkívül szeretem a vörös lovat. Illetve most már csak úgy néz ki, hogy csak szerettem. Nem is árt már váltani ha a neten is már szinte csak német autóval nyomom:) Azt hiszem a jövő évet végig fogom röhögni (olasz csapat brazil és spanyol pilótákkal cool). Azért Hamiltont is megnézem majd hogy jön ki Kimivel. Kimit már ismerem, ő leszarja :) Azért sajnálom, hogy nem Brawn-ékhoz megy, Ross-al együtt tök jó csapatot alkotnának (Iceman's). Kemények, teszik a dolgukat, de nem kiabálnak.

2009.10.01. 18:36:51

Én is olvasnám már a Kimis cikket! Kicsit aggódom mi lesz vele, sajnálnám, ha nem látnám többet az F1-ben. Nagyon nagy arc, a fin mentalitást meg kifejezetten csípem.
Alonso meg 2007-ben végleg lejáratta magát a szememben, igen, jó versenyző tényleg, de a személyisége.... Hm. Ha Massa nem épül fel, előre sajnálom Fisicellát. Mintha az lenne a karmája, hogy Alonso seggét tolja.

keep walking 2009.10.01. 21:50:02

nagy igazságok. kommentelni nem szoktam, csak olvasom őket az rssen ,nagyon tetszik ahogy osztod az észt.:) remélem a ferkánál feltűnik majd valakinek egyszer domi alkalmatlansága. most hogy Kimi eljön remélem csak 10 év múlva:) nem örültem hogy odaigazol, de most nagyon hogy eljön. remélem Ross alá kerül, és akkor jó bulit mindenkinek a megállításukhoz:) jó a blog remélem még sokat írsz!
süti beállítások módosítása