HTML

Keményebb keverék

Minden, amit a Forma 1-ről gondolok. Struktúra, logika és rendszer nélkül.

Friss topikok

  • : Na, blogmotor megviccelt, szóval azt akartam mondani, hogy más csapatoknál ez a teljesítmény, amit... (2010.04.18. 20:34) Ferrari bungee jump - a kötelet odakötötte valaki, gyerekek?
  • frontember76: @v.r.a.i.k.k.i: én remek pilótának tartom, és nagyot nőtt a szememben az elmúlt években, de össz... (2010.03.30. 22:48) ausztrál rákkendroll
  • raikkicsávó: Gratulálok az írásodhoz ! Jók a meglátásaid! Az FIA olyan ismerősen működik: fejetlenség,kiskapuk... (2010.03.22. 09:22) FIA - már megint mi ez az egész?
  • tfefe: Szia Fronti! A lényeggel egyet értek. Én is azok közé tartozom, akik szerint várni kell még mit h... (2010.03.17. 17:41) Recept dögunalom ellen
  • Hugo Stiglitz: USF1 hivatalosan is bedobta a törülközőt... (lásd autosporton), gondoltam megemlítem Amúgy nagyon... (2010.03.02. 23:02) Új csapatok - ez valami vicc?

2010.01.17. 01:48 frontember76

Csapaton belül - Ferrari

Több olyan csapat is indul 2010-ben, ahol a csapaton belüli felállást önmagában megér néhány gondolatot. Ezek közül is természetesen a várható élcsapatok pazar felállásán gondolkodnék cseppet, hiszen ez az, amit a legjobban várunk, ami a legérdekesebb. Hála istennek van belőle több izgalmas is, most ezek közül a Ferrarit venném ki.

Talán a legnagyobb kockázatot vállaló élcsapat a Domenicali-gárda. Persze Whitmarsh is 19-re húz lapot Button igazolásával, de Maranelloban ennél több is történt. Bedobták tavaly félévkor a kocsit. Mai napig nem lehetünk biztosak benne, hogy tudták, mi a gond vele. Ki kell dobniuk a KERST. Újra kell tervezni a dupla diffúzort (ráadásul 2011-től betiltják, úgy tűnik, tehát jó lenne olyat összerakni, amit ha 1 év után kivesznek, nem kell a teljes aerot elölről kezdeni). Hatalmas tankot kell tervezni. Kisebb első gumik lesznek. Namármost ez mindenkinél lesz, de mik is voltak a gondok a Ferkával az elmúlt 1-2- évben? Nehezen melegítik a gumikat hűvösebb időben, a többieknél kicsit többet fogyaszt a kocsi, rossz a tapadás, és az esőbeállítások egyszerűen csapnivalóak. Namármost a fenti műszaki elvárásokat összevetve a kocsi tavalyi-tavalyelőtti gyengéivel azt kell mondjam, a Ferrari tervezőinek csodát kell csinálni. Pláne azért, mert a félévkor bedobott kocsi, a gyalázatos évkezdés, és a szörnyűséges teljes szezon miatt most a 4-5. helyek is kudarcnak számítanak majd. Pedig 8 "élkocsi" mellett ez simán előfordulhat.

És pilótafronton? Nos, ott talán többet szívatta magát a Ferrari (meg az élet is őket, ld Massa balesete), mint műszakilag. Úgy értem, ezen a téren is nagyott kell mutatni 2010-ben, hiszen egyelőre ott álltunk fel a tévé elől, hogy van egy kirúgott Raikkönenünk, meg egy nullázó másik, hívják úgy, ahogy. Ehhez képest most visszatér Massa, aki fogadkozik, meg egy Alonso érkezik, aki szintén. Előbbi 4 szezont lenyomott a Ferrarinál, ebből egy padavan-évet teljesített, közben hatalmasat fejlődött, 2007-ben kikapott Kimitől, 2008-ban megverte, 2009-ben meg kiesett féltávnál. Elég éhes a brazil, viszont a szerződése lejár. A "bátyja" már nem a bátyja, a Todt család befolyása haloványka a Ferrarinál, Montezemolonak új messiása van Alonso személyében, ráadásul vége a szép időknek Kimi mellett, aki még frissen szerzett VB címével sem próbálta meg politikailag eltaposni Massát, és előnyöket követelni magának (lett is gubanc 2008-ban...). Ja, és amúgy meg kell küzdeni fél év kieséssel, a balesetnek nem szabad, hogy egészségügyi következményei legyenek, plusz pszichikailag bírni kell a terhelést Alonsoval, a csapattal, és a saját fejével szemben is. Plusz családapa lett, az sem a határon autózás barátja, egyszóval Massa helyzete talán nem is lehetne élesebb, nehezebb, keményebb.

És Alonso? Én azt hiszem, Alonso talán a legkiegyensúlyozottabb pilóta a mezőnyben, ha az elkövetett hibákat, ingadozásokat nézzük. Alonsotól sokat vár a csapat, de ezt a terhet viszi 5 éve, és milyen jól viszi. Kimi éles ellentéteként abszolút manipulatív versenyző és jó értelemben az - maga köré építi a csapatokat, fejleszt, tárgyal, építkezik, megbeszél, sürög-forog. Az utolsó szakácsot is motiválja jelenlétével, egy hátbaveregetéssel - ez működik az olaszoknál, sőt, mindenkinek (aki ott volt) a Schumacheri korai éveket fogja eszébe juttatni. Talán épp ezért hozta Montezemolo azon kívül, hogy sima 10 év benne van a kezében-lábában, és akár még 3 VB cím...Alonso magabiztos, és ami eddig tragédiája volt, az most hatalmas tőkéje. Az emberileg elcseszett McLaren és, és a műszakilag, politikailag elcseszett időszak a Renault-nál. Tulajdonképpen mindenre van megoldás Alonso fejében. Egyetlen Achilles-sarka van csak Alonso Ferraris időszakának, és ezt ő is tudja, egyetlen olyan pont van, amivel eddig nem találkozott, és amit itt is meg kell oldani (nem neki, az elnöknek.). Mégpedig a csapatvezető kérdése. Alonso eddig kizárólag legendás sikergyárosokkal, hatalmas koponyákkal, disznó csibészekkel, és fantasztikus csapatvezetőkkel dolgozott. Dennis és Briatore (de még Stoddart is) tökéletes emberek voltak a helyükön - milyen ironikus, hogy immár egyik sincs a boxutcában. Mégis, kivételes emberek voltak, szenvedélyes versenyzők - ezzel szemben és hozzájuk képest Stefano Domenicali egy szimpatikus könyvelő benyomását kelti, és úgy is viselkedett az elmúlt 2 évben. Ő lesz az, akit fel kell ráznia a helyzetnek, fel kell ráznia Alonsonak, és meg kell vele értetni, hogy Horner, Whitmarsh és főleg Brawn ellen az eddig látott munka soha nem lesz elég. Itt most a tisztességes és hibátlan iparosmunka a 7. helyhez lesz elég, ide most zsenialitás kell.

Alonsoban megvan. Massával mindig bizonytalan vagyok, mert akkorát fejlődött az elmúlt 3 évben, hogy azt kell mondjam, papíron benne is megvan, de gyakorlatban mindig van egy jobb nála. Idén Hamilton, Schumacher, Vettel és Alonso közül az egyik legalább el fogja verni. De lehet, hogy a saját csapatfőnöke veri meg, és akkor az egész kombinálás alma.

Még egy fontos dolog. Alonsonak tényleg van 10 éve a Ferrarinál, Massának vagy ez az utolsó, vagy még 1-2 éve van. De szerintem az utánpótlás program a költségcsökkentés mellett kifejezetten arra szól, hogy Alonso mellé kineveljenek egy gyereket, aki sírva hálálkodik majd az ülésért. És ezzel meg van oldva az egyes/kettes pilóta kérdése, sőt, egyáltalán nincs pilótakérdés 2020-ig a Ferrarinál. Alonso van.

A Ferrari legnagyobb ellenfele nem a másik 3 brilliáns csapat lesz, hanem saját maguk. A mítosz, a legenda, a fokozhatatlanul nagy elvárások, az akkora műszaki átalakulás, amit nem szoktak szeretni, a hatalmas pénzügyi átalakulás (ld. költségcsökkentés), amit mindig is utáltak, és nem is voltak jók benne, a pilótaháború (ami lesz, nyugodjunk meg, rohadtul lesz), aminek kezelésében megint csak semmi gyakorlata ennek a Ferrari team-nek, egyszóval olyan méretű, mélységű, súlyú problémákat kell megoldani a Ferrarinak, amelyek egyenként is hatalmas feladatok.

A dráma pontosan az, hogy a Domenicali-Massa-Alonso hármasból egyedül Alonsonak van ideje arra, hogy a fentiek ne azonnal és most oldódjanak meg. Ha nem sikerül azonnal mindent kipipálni, neki talán nem is olyan rossz. A másik kettő ugyanis repül ekkor, és az utódokba már bizony bele fog szólni Alonso. Neki egyedül akkor van félnivalója, ha mindent megold a Ferrari, és a csapattársa mondjuk súlyosan elveri. Mert azért ez is előfordulhat, ismerjük be higgadtan. Ha ugyanis Hamilton után Massa is megveri az első közös évükben, az komoly csapás Alonso versenyzői imidzsére nézve. És talán a jövőjére is. Mert pardon az neki sincs, ahogy itt senkinek.

Csodálatosan izgalmas párharc lesz az övék, és nagyon érdekes lesz megfigyelni, hogy a Ferrari az Alonso-korszak legendáját kezdi el építeni idén, vagy a Domenicali-korszak kudarcoktól teli lejtőjén halad tovább, azaz meg tudják fordítani az elmúlt 2 év rettenetesen kínos trendjét, vagy nem?

2 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://kemenyebbkeverek.blog.hu/api/trackback/id/tr521678415

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

raikkicsávó 2010.01.19. 15:18:22

Alaposan körbe jártad a témát !
Számítok a többi csapat "belsejére" is !:))

2010.01.26. 18:58:17

Jó kis összefoglaló ez, azzal együtt, hogy Alonsóról messze jobb véleményed van, mint nekem. Manipulativ, politikus, hm... lehet így is nevezni, én a McLarennél töltött év után, azért messze nem ilyen PC-korrekt jelzőket használnék.
Még annyit tennék hozzá, hogy Alonsonak tényleg egyetlen félnivalója az, hogy Massa elveri, de ez független szerintem attól, hogy a Ferrari megoldja-e a problémáit vagy nem. Személy szerint annak szurkolok, hogy kőkemény harcaik legyenek a 4-5. helyért, a Ferrari jövője szempontjából ez lenne a legjobb.
süti beállítások módosítása